***سخن حق*** امام على عليه السلام إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَديث، وَالصّادِعُ بِهِ مُجاهِدٌ*** همانا حقّ ، نيكوترين سخن است و كسى كه آشكارا حقّ بگويد، مجاهد است*** الأمالى ، مفيد : ۳ / ۳؛ سیاست نامه امام علی (ع)، ص248 *** مناسبتهاي روز: شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی (1421 هـ ش)***صفحه اصلی > دفتر امور تربیت اخلاقی > بانك اطلاعات > متن دروس اخلاق > آیت الله مظاهری دامت برکاته > روحانیت > تبلیغ١ 

درس اخلاق حضرت آیة اللَّه العظمی مظاهری «مدّظله العالی»

موضوع: تبلیغ1

تاریخ: 23/ 2/ 1377

اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی.

در بحث قبل از محرم راجع به تبلیغ یک مقداری صحبت کردم و این صحبت برای همه ما خیلی واجب است لازم است عمل کردن آن لازم‏تر است اهمیت دادن به آن لازم است وبالاخره آن که مسلم است این تبلیغ ما کار پیامبرها، ائمه طاهرین‏علیهم‏السلام است و ثواب هم خیلی دارد ما بتوانیم در این دو ماه یک نفر را از بیراهگی به راه بیاوریم یک نماز خوان درست بکنیم یک کسی که بی اعتنا به دین است با اعتنا به دین بکنیم مسجدی اش بکنیم. ثوابش این نیست که یک هزار نفر، یک میلیون نفر زنده کرده باشیم ثوابش این است مثل این است که جهان را زنده کرده باشیم. این آیه شریفه را می‏دانید که مرحوم کلینی در کافی از امام صادق‏علیه‏السلام نقل می‏کند که امام صادق یک تفسیر بطنی برایش درست کرده‏اند «من قتل نفساً بغیر نفسا فکانما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً» امام صادق‏علیه‏السلام آوردند آن را روی کار ما طلبه‏ها نه روی کار پدرو مادرها افرادی که مربی هستند فرمودند معنایش این است اگر کسی بتواند یک کسی را بسازد مسلمان کند فاسق را متقی کند منحرف را در راه بیاورد مثل این است که جهان را زنده کرده باشد خیلی ثواب است. لذا کار ما این که خیلی ثواب است معلوم است اشکالی نیست در اینکه تشییع هم مرهون ما هست مرهون کار ما است این هم معلوم است.اشکالی نیست این تشیع ما را روحانیت تا اینجا آوردیم. وقتی که سقیفه بنی ساعده تشکیل شده است تا الان این تشیع را ما روحانیت آوردیم از نسلی به نسلی هر وقتی در مضیقه عجیب بودیم مضیقه‏ها را تحمل می‏کردیم و کم می‏رفتیم جلو وقتی هم که در مضیقه نبودیم درست می‏رفتیم جلو و بالاخره افتاده و خیزان در جذر و مدها در مشکلها با زندانها و شکنجه‏ها با کشته دادن فراوان ما این تشیع را تا اینجا آوردیم دیگر کسی فردی بگوید من معلوم است که دروغ است اشتباه است. این هم یک افتخار است که درس ما بحث ما ولی مهمتر تبلیغ ما نتیجه‏اش این بوده است ادامه کار رسول اللَّه ادامه شهادت ابی عبداللَّه ادامه اسارت اهل بیت ادامه کارهای پر مشقت اهل بیت این هم حرفی نیست فقط چیزی که حرف است مواظبت ما است از تبلیغ مان و این کار مشکلی هم هست که اگر خدای نکرده یکدفعه موجب بشود ولو کم یک کسی زده بشود ازمنبر از این عزاداری‏ها از مسجد چه رسد به این که یک حال انحرافی پیدا بکند همین آیه می‏فرماید مثل کسی است که دنیا را کشته باشد یک نفر را هزار مفر را «فکانما قتل الناس جمیعاً» هر چه آن طرف با نشاطتر امیدوار کننده‏تر این طرف عذاب دردناک‏تر کیفر بالاتر لذا من یک دفعه برای شما نقل می‏کردم الان هم هان را نقل کنم نتیجه بگیرم این که استاد عزیز ما آن که خیلی چیز برای اسلام آورد آن که این نظام مرهون او است حضرت امام بارها به ما نصیحت می‏کردند که شما اگر بخواهید بروید در -جمعیت اگر می‏خواهید منبری بشوید امام جماعت بشوید باید سه شرط داشته باشید.

1 - باید ملا باشید آدمی که ملا نیست ملای در کارش نمی‏تواند یک منبری تحویل بدهد که اشکال در آن پیدا نشود آدم «اما مفرط او مفرط» بعضی از روضه‏ها را می‏خواند چرا چرا به جای گریه چرا چرای همه حتی پیرمرد و پیر زن‏ها هم که از این چیزها بلد نیستند بلند می‏شود یک نسبت‏ها یک حرفها و این را ما باید مواظب باشیم «لیس کلما یعلم یقال» امام صادق‏علیه‏السلام می‏فرمودند که شیعیان ما، ما را به کشتن دادند گفتند یابن رسول اللَّه یعنی چه؟ می‏فرمودند برای اینکه اسرار ما را فاش می‏کردند خیلی چیزها سر است نمی‏شود که درمیان عموم مردم گفت آدم اگر ملا نباشد هرچی در کتاب باشد دیگر می‏گوید بعدش هم مسئله کار مشکلی است روایت معنا کردن کار مشکلی است مخصوصاً اگر این خدایی نکرده این بخواهد از خودش چیز بگوید خراب می‏شود و متأسفانه مثل شما در منبری‏ها کم است همه جا مِن جمله اصفهان هی مرتب می‏آیند می‏گویند که آقا این مجالس از صبح تا شب هیچ نتیجه از آن گرفته نمی‏شود این منبری تا می‏رود مردم پا می‏شوند می‏گویند تکراری است می‏گویند که این چیز ندارد گوش می‏کنند تا آخر بعد می‏گوید هیچ چیز نداشت اینها نقص بزرگی است آقا خیلی بزرگ است و یک منبری وقتی یک ساعت عمر مردم می‏گیرد ما باید این فکر را بکنیم مثلاً اگر صد نفر پای منبر من باشد صد نفر یک ساعت من منبر بروم صد ساعت عمر اجتماع را گرفتم به اندازه این صد ساعت باید نتیجه برای جامعه داشته باشد دیگر عمر است عمر خودم و دیگران فرق نمی‏کند دیگر بسیاری از فقها علمای علم اخلاق اینها فتوا می‏دهند می‏گویند هدر دادن این تفضیل است یک ساعت بنشیند پای رادیو چنانی همان که این رادیوی تبذیری درست کرده است مسئول است این آقایان هم که گوش می‏دهند مسئول هستند خود ما هم همین طور یک ساعت حالا چه کردی در این ساعت؟ اعتقادی، حکمی از احکام اللَّه اخلاقی درست شد یا به این روایت «العبد لا یزول قدماه یوم القیامه حتی یسئل عن شبابه فی ما افناه عن عمره فی ما ابلاه» قدم از قدم بر نمی‏دارد همه همه درروز قیامت یعنی بازپرسی قبل از حساب و کتاب می‏گویند این که از دوچیز سؤال می‏کنند از عمرت در چه مصرف شد جوانی در چه کهنه شد این راجع به شخص انسان است راجع به ما راجع به عمر مردم منبرت صد ساعت عمر اجتماع را گرفتی چه گفتی باید بتوانیم جواب بدهیم به اندازه گرفتن عمر اجتماع باید منبرهای ما مفید برای اجتماع باشد و این کار مشکلی است انصافاً اما کار لازمی است مسئله گفتن خیلی مشکل است و متأسفانه ما که مسئله هم نمی‏گوییم مسئله را نقص خودمان می‏دانیم دیگر آخوند ماده‏ها در ما افتاده‏اند که دردسرهای عجیبی درست کردند همه ساله دارند و مسئله می‏گویند دیگر مسئله اگر می‏خواهی غسل کنی باید دو تا پایت بلند باشد نمی‏دانم اگر یک زن و شوهری یک سال با هم متارکه کرده باشند حالا می‏خواهند آشتی کنند دو دفعه باید عقد کنند نمی‏دانم از این چیزها آن ملا ماده‏ها ملا نه اسمش را نمی‏دانم چی بگذارم ماها هم شماها که نه شماها که از فضلا هستید ماها هم که گاهی یک اشتباهات عجیب می‏گوییم باید ملا باشیم اگر منبرهاگرفت هرچه منبرهای ما گرفت باید بیشتر درس بخوانیم ماها اگر ملا نباشیم ضررمان بیشتر از نفعمان است مسلم «الجاهل اما مفرط او مفرط» و این تجربه هم هست حالا قطع از این که یک روایت است تجربه هم هست و درس بخوانید آقا چرا اهمیت به درس نمی‏دهید چرا اهمیت به جلسات اخلاقی نمی‏دهید این طلبه‏های قم بسیاری از آنها این جوری هستند خوب درس می‏خوانند به جلسات اخلاقی خوب اهمیت می‏دهند جلسه اخلاق من در قم بیش از سه چهار هزار از فضلا از مجتهدین و باید اهمیت بدهیم بالاخره به درس خواندن باید اهمیت بدهیم چرا اهمیت نمی‏دهیم باید ملا بشویم و الا تا ملا نشویم ضررمان قطعاً بیشتر از نفعمان است و من تقاضا دارم وقتی که می‏مخواهید بروید منبر توجه به این داشته باشید این آیه را به یاد داشته باشید «من قتل نفساً بغیر نفس فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احی الناس جمیعا» بعد هم معنایش کنید آقایم مولایم اما صادق‏علیه‏السلام معنا کرده است اگر کسی، کسی را منحرف کند مثل این است که جهان را کشته باشد و اگر کسی، کسی را از حالت انحراف به استقامت بیاورد مثل این است که جهان را زنده کرده باشد بعد هم راستی توسل آقا امام زمان بالاخره این عمامه من میگوید من شاگرد تو، می‏گوید من وابسته به تو، نظر لطفی کند آنچه رضای خدا است به زبانم بیاید با این جور باید منبربرویم غیر از این که نمی‏شود خلوص می‏خواهد یک واقعیت می‏خواهد یک رابطه می‏خواهد و ما بخواهیم همه اینها را حذف بکنیم معلوم است که نمی‏شود باید رابطه‏ای با امام زمان با یک خلوصی در گفتار با یک مطالعه این آقای فلسفی می‏دانید این استاد در منبر است استاد در منبر بود همه قبولش داشتند هیچ فراموش نمی‏کنم ده روز می‏آمد منزل استاد بزرگوار ما مرحوم آیت اللَّه العظمی بروجردی منبر می‏رفتند ایشان مقید بودند در حالی که برای ایشان سخت بود پیر بودند مریض بودند مقید بودند قبل از منبر ایشان در وسط منبر این آقا بیایند بنشینند تا اینکه از اول منبر تا آخر منبر ایشان گوش بدهند راستی ملا بود ملای در کارش ملای در منبرش حتی یک جمله‏ای از مرحوم حضرت امام نقل می‏کنند آنوقتی که تهران آمدند و تهران بودند ایشان داشتند برای مردم صحبت می‏کردند آقای فلسفی رسیدند حضرت امام بلند شدند این دیگر جای تو است نشستند روی زمین ایشان را نشاندند روی صندلی گفتند صحبت کن حالا این مراد من است آقای فلسفی که برایش منبر رفتن کاری نداشت اصفهان که می‏آمد دیگر دو ساعت قبل منبر رفتنش احدی را راه نمی‏داد می‏خواهم مطالعه کنم و بارها به آقایان هم گفته بود در تهران که من در منبرهای مهمم باید قبلاً دو ساعت در اتاقم مطالعه کنم گویا می‏خواهد یک درسی بدهد حضرت امام (رضوان اللَّه تعالی علیه) قاعده ایشان این بود که قبل از درس گفتن مطالعه می‏کردند حالا مطالعه قبلی ایشان باشد. لذا در حالی که ایشان چند دوره اصول گفته بودند چند دوره اصول خوانده بودند چند دوره اصول چاپ کرده بودند اما سه ساعت قبل ازعصر، دیگر احدی را نه راه می‏دادند نه با کسی، می‏گفتند می‏خواهم مطالعه کنم برای اینکه بیایم اصول بگویم. حالا شماها اینجورهستید این حالا منبر دور منبر، منبر بعد از منبر نمی‏گویم نه برای اینکه گرفتاری‏ها زیاد است اما می‏گویند این منبر را بررسی کرد. جوری که همه بپسندند این کسانی پای منبرما نشسته‏اند بعضی از ایشان دکتر هستند، بعضی ایشان کاسب هستند، بعضی ایشان بی سواد هستند بعضی ایشان باسواد هستند بعضی ایشان راستی گوش می‏دهند چیز یاد می‏گیرند بعضی از ایشان بی تفاوت هستند بعضی ایشان آمده‏اند آن سور آخر را بخورند بعضی از ایشان آمده راستی یک سوری از شما بگیرند و بروند. باید بدانیم چه باید بگوییم فصاحت و بلاغت اینجا است برای آدم معنای فصاحت و بلاغت است مطالعه می‏خواهد حضرت آیت اللَّه مشکینی به من می‏فرمودند که من مطالعه درسم را می‏کنم نیم ساعت هم مطالعه می‏کنم چه جور درس بگویم این ملاها دیگر این افتخارها، اینها وضعشان این جوری است. شما عزیزان باید یک ربع بنشینید فکر کنید بینی و بین اللَّه چه جور صحبت بکنید اول چه بگویید وسط چه بگویید آخر چه بگویید فلان چیز را بگویم، نگویم ضرر دارد ندارد باند بازی روی منبر می‏شود نمی‏شود آیا طرفداری می‏شود نمی‏شود همین جور و کلاه را هم قاضی کنید بینی و بین اللَّه مواظب هم بشویم کلاهمان شیطان نشود وجدان اخلاقی باشد نه نفس اماره نه هوی و هوس این شرط اول است و با کمال شرمندگی بگویم در این شرط اول لنگ هستیم ماها خوب منبر نمی‏رویم الا کم در میان شما که زیاد هست در میان شما فضلا ولی به قضیه طبیعیه منبری‏ها و این هم به شما بگویم این افرادی که نظیر آقای فلسفی که الان گفتم نظیر آن استاد بزرگوار در اصفهان آیا هسته‏ای آقای حسام این هایی را که ما دیدیم و استاد در منبر بودند آقای میر دامادی آقای سحری اینها راستی منبری بودند راستی مردم از ایشان استفاده می‏کردند راستی افتخار برای منبر بودند یادم نمی‏رود در یکی از فواوات بود که ظاهراً فوت آقای بروجردی بود همه آمده بودند آقای فلسفی رفتند منبر به عنوان استاد الاساتید برای آقای هسته‏ای این آقای هسته‏ای که اول این جور نبوده است اما کار کرد در منبر ملا بود فکر در منبر این شماها شما فضلا هستید دیگر باید مثل آقای هسته‏ای و آقای حسام خیلی پیدا بشود در اصفهان که الان جایش خالی است و این‏ها کار می‏خواهد بدون مطالعه منبر رفتن نمی‏شود بدون این که منبر ما روایات اهل‏بیت داشته باشد نمی‏شود آن هم روایت موثق به تو می‏گوند این روایت کجا بوده، این روایت چی است. بتوانی خوب جواب بدهی بدون اینکه آیه داشته باشد نمی‏شود آیه باید داشه باشد تفسیرها باید ببینید راجع به آن آیه و بالاخره باید این منبر ما هم احکام داشته باشد اخلاق داشته باشد مواظب باشیم اعتقادات داشته باشد بله مواظبت کامل همه مصیبت داشته باشد این مصیبت این نمک در آش است این نمک در آش حتماً باید باشد و الا آش بی نمک بی مزه است ولو این خیلی هم بالا باشد باید روضه داشته باشد اما روضه‏های که مردم بپسندند این جوانها نتوانند اعتراض روی آن بکنند اینهایی که دنبال این هستند که دنبال یک سوژه از ما از آخوندها بگیرند سوژه دست آنها ندهیم و یک مصیبتی که هم جان سوز باشد هم عقل و وجدان پرورش کن باشد هم هدف امام حسین‏علیه‏السلام را زنده کند دیگر نتواد هم کسی از آن سوژه بگیرد این شرط اول باز هم در این باره صحبت بکنم خوب است هفته آینده در شروط دیگر آن صحبت می‏کنم.

خدایا به حق حسینت که این همه سر صداها مال او است خدایا ملا بودن در منبر خلوص در منبر اینکه منبر ما مفید باشد خدایا این توفیق‏ها را بر همه ما عنایت بفرما.

والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته