***سخن حق*** امام على عليه السلام إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَديث، وَالصّادِعُ بِهِ مُجاهِدٌ*** همانا حقّ ، نيكوترين سخن است و كسى كه آشكارا حقّ بگويد، مجاهد است*** الأمالى ، مفيد : ۳ / ۳؛ سیاست نامه امام علی (ع)، ص248 *** مناسبتهاي روز: شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی (1421 هـ ش)***صفحه اصلی > دفتر امور تربیت اخلاقی > قله‌هـاي تهـذيـــب > پيـــــامبر(ص) و اهـلـــــبيت(ع) > حکیمانه ها > حضرت زینب(س) > سوالاتی درباره حضرت زینب کبری 

سوالاتی درباره حضرت زینب کبری(س)

آیا حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) معصوم بودند؟

یكم: این كه در كلام اسلامى گفته مى‏شود پیامبران و ائمه (ع) معصوم‏اند و از عصمت دیگران سخنى گفته نمى‏شود بدین معنا است كه عصمت ایشان با ادله عقلى یا نقلى اثبات شده است ولى عصمت دیگران با ادله عقلى یا نقلى اثبات نشده است. پس پیامبران و امامان (ع) هم واقعاً معصوم‏اند و هم عصمت آنان براى ما ثابت شده است.

اما درباره دیگرانى كه مشمول این ادله عقلى و نقلى نمى‏شوند، نمى‏توان قضاوت به عدم عصمت كرد یعنى، ممكن است انسان‏هاى بى‏شمار دیگرى، واقعاً داراى عصمت از گناه باشند ولى دلیلى بر اثبات آن براى ما اقامه نشده است و نیازى نیز به اثبات آن احساس نمى‏شود.

دوم: عصمت از گناه پایین‏ترین مرتبه از مراتب عصمت پیامبران و امامان (ع) است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسیان و سهو و عصمت در مقام تبیین دین است. با ویژگى‏هایى كه از سوى امامان معصوم (ع) درباره شخصیت حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) نقل شده است، به دست مى‏آید.

سوم: اثبات عصمت براى نبى‏اكرم (ص) و امامان- به ویژه عصمت در مقام تبلیغ دین و عصمت از اشتباه و نسیان و سهو- داراى آثار زیادى است از جمله این كه گفتار و رفتار آنان، براى ما دلیل بر اسلام مى‏شود و ما باید اسلام را از رفتار و گفتار آنان بیاموزیم.

در اندیشه شیعه، مدارك و مستندات مسائل عقیدتى و فتاواى فقهى- علاوه بر قرآن و عقل- گفتار و رفتار نبى‏اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است. این اثر بر گفتار و رفتار هیچ شخص دیگرى ثابت نیست مگر این كه گفتار یا رفتار معینى از او مورد تأیید روشن معصومین (ع) (تقریر آنان) قرار گرفته باشد.

چهارم: علاوه بر این كه هیچ دلیلى بر ارتكاب گناه از سوى حضرت زینب (س) و حضرت عباس (ع) وجود ندارد بلكه هیچ اثرى نیز بر آن مترتب نمى‏شودو به طور مسلم شخصیت والاى آن دو مبرا از گناه است.

آیا روایت سر زدن حضرت زینب به چوبه محمل صحیح است؟

در رابطه با روایتى كه به حضرت زینب (س) نسبت مى‏دهند باید گفت: اولا: این كه حضرت زینب سر را به چوبه محمل زده باشد در كتب معتبر تاریخى نیامده و ساخته و پرداخته برخى افراد فاقد معلومات است خصوصا كه محدث محقق مرحوم حاج شیخ عباس قمى (ره) این مساله را صحیح نمى داند.

ثانیا: اگر آن خبر صحت داشته باشد (كه ندارد) ممكن است آن حضرت بدون اختیار و دراثر فشار و اندوه به چنین عملى مبادرت كرده باشد. در این صورت نیز این عمل قابل احتجاج نیست و نمى تواند ملاك عمل دیگران باشد.

چرا قبر حضرت زینب(س) در شام هست؟

در مورد محل دفن حضرت زینب سه قول هست:

1. حضرت زینب (س) به مدینه آمد و پس از ورود به مدینه پیوسته عزادار و گریان بود تا این كه پس از یك سال و نیم در همان مدینه از دنیا رفت و در همان جا دفن شد. اكنون از قبر آن بانوى محترمه، اثرى در دست نیست. این قول را علاّمه سید محسن امین اختیار كرده و از اقوال دیگر معتبرتر مى‏داند.

2. حضرت زینب (س) پس از ورود به مدینه، در مجالس و محافل سخت مى‏گفت و مظالم و جنایات یزدیان را بازگو مى‏كرد. فرماندار مدینه ماجرا را به یزید نوشت و او دستور داد زینب را مخیّر سازند تا هر شهرى كه مى‏خواهد (غیر از مكه و مدینه) برود. حضرت زینب به شام رفت و در آن جا اقامت كرد و پس از چندى در همان جا از دنیا رفت. البته برخى احتمال داده‏اند قبرى كه در شام است، قبر زینب صغرى (ام كلثوم) است، نه قبر زینب كبرى.

3. زینب (س) به علت افشاگرى علیه دستگاه بنى امیه، مجبور شد كه مدینه را ترك كند. ازاین‏رو مصر را انتخاب كرد و در آن جا رحل اقامت افكند و همان جا از دنیا رفت. سیده زینب در شهر قاهره هم اكنون زیارتگاه مجلل و با شكوهى است