***سخن حق*** امام على عليه السلام إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَديث، وَالصّادِعُ بِهِ مُجاهِدٌ*** همانا حقّ ، نيكوترين سخن است و كسى كه آشكارا حقّ بگويد، مجاهد است*** الأمالى ، مفيد : ۳ / ۳؛ سیاست نامه امام علی (ع)، ص248 *** مناسبتهاي روز: شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی (1421 هـ ش)***صفحه اصلی > دفتر امور تربیت اخلاقی > پایگاه اطلاع رسانی تلبس > نمایش اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

درس آخلاق علما و بزرگان

گناه را ترک کنید تا حکمت بیابید!


گناه را ترک کنید تا حکمت بیابید!

متنی از دروس اخلاق حضرت آیت الله حق شناس را برای شما انتخاب کرده ایم که انشا الله راهگشایی برای رهپویان حق و حقیقت باشد.

و لقد جئتمونا فرادی کما خلقناکم اوّل مرّة  (انعام/94

 ) آن اموالی که به آن فخر و مباهات میکردید و شما را از معنویات باز میداشت، در دنیا جا گذاشتید و ما هستیم و شما و اعمالتان.

علوم معنوی با قلب سروکار دارد

حضرت امامقدس‌سره بارها میفرمودند که علوم دانشگاهی ظهور در مادیت دارد. علوم معنوی نشان دیگری دارد، با قلب سرکار دارد.

تبعیت از اوامر اهلبیتعلیهم‌السلام ، شرط ایمان است

امام صادقعلیه‌السلام فرمودند: ما به کسی مؤمن نمیگوییم، مگر اینکه از تمام اوامر ما تبعیت نماید «انّا لانعدّ الرجل مؤمناً حتّی یکون لجمیع امرنا متّبعاً و مریداً» (کافی/2/78)

برای تبعیت از اوامر اهلبیتعلیهم‌السلام اول باید انسان با شرکت در مجالس علم، معالم دینش را یاد بگیرد، هیچ مانع و رادعی هم نمیتواند انسان را از انجام این وظیفه منع کند، حتی پدر انسان.

ترک محرمات الهی و حفظ عفت زبان

حضرت در ادامه فرمودند: «الا و ان من اتباع امرنا الورع». یعنی باید از محرمات الهی اجتناب بکنید. اگر کسی به شما بد گفت، نباید زبان شما از حد عفت خارج شود. اگر زبان از حد عفت خارج بشود، وامصیبتاه باباجان! اگر در نماز جماعت شرکت کنید، ولی زبان شما عفت نداشته باشد، تمام اعمال شما عاطل و باطل خواهد شد.

افاضه الهی به قلب در اثر حفظ زبان

حال اگر کسی به من فحش داد و من بهخاطر پروردگار از او صرفنظر کردم، فوری از جانب پروردگار به قلب من افاضه میشود و در قلب اثر میگذارد. این معنای زهد است. «زَهِدَ» در لغت یعنی «ترک و اعرض عنه».

اسفتاده از حکمت جوان تارک گناه واقعاً این روایت شنیدنی است که رسول اکرمصلی‌الله‌علیه‌‌و‌‌آله‌وسلم فرمودند: اگر جوانی را دیدید که بهخاطر خدا نگاه به نامحرم را ترک کرد، همان وقت به او نزدیک شوید و از کلمات حکمتآمیز او استفاده کنید. «اذا رأیتم الرجل قد اعطی الزهد فیالدنیا فاقتربوا منه فانّه یلقی الحکمة». (بحارالانوار/67/311)

علم حقیقی در نزد آلمحمدعلیهم‌السلام است

از این روایت معلوم میشود که علم باید افاضه بشود. حضرت فرمود: مشرق بروید، مغرب بروید، علم در نزد ما آلمحمدعلیهم‌السلام است. علم حقیقی که قلب شما را اصلاح کند، قلب شما را روشن کند، در نزد ماست. (قال ابوجعفرعلیه‌السلام لسلمةبن کهیل و الحکمبن عتیبة: شرّقا و غرّبا فلاتجدان علماًصحیحاً الا شیئا خرج من عندنا اهلالبیت. کافی/1/399)

معنای زهد در بیان امیرمؤمنانعلیه‌السلام

شخصی از امیرمؤمنانعلیه‌السلام سؤال کرد: زهد چیست؟ «قیل» اشاره به این است که قائل هر کسی باشد، اهمیتی ندارد، نه اینکه قول ضعیف باشد. لامیرالمؤمنین ما الزهد فیالدنیا؟». (معانیالاخبار، للشیخ الصدوق/251) حضرت در جواب فرمودند: زهد یعنی اعراض و دوری از حرام. «تنکّب حرامها». زهد، لباس کهنه پوشیدن نیست، لباس اطلس بپوش، اما از حرام خدا بپرهیز. بالاترین زاهد آن جوانی است که عمل بد را ترک کند، از نگاه به نامحرم پرهیز کند. همین که این جوان حرام را ترک کرد، با او همنشین شوید و از بیانات حکمتآمیزش استفاده کنید.

پیدا شدن فوری اثر معنویت در قلب

ببینید این شخص چه موقعیتی دارد! همین، دلیل بر حقانیت دین اسلام است. عجب دینی است که این نتیجه را فوری در قلب اشخاص پیاده میکند. این شخص که حکمت نمیدانست، چطور شد که در اثر ترک یک عمل بد صاحب حکمت شد؟!

پروردگار بهخاطر اینکه این جوان ـ با اینکه غرایزش در کمال التهاب است ـپا روی امیال نفسانی خود گذاشت، حکمت را به قلب او عنایت کرد. زاهد حقیقی اوست. از او استفاده کنید. پس معلوم میشود که اثر معنویت را فوری در خودتان حس خواهید کرد.

«و لقد آتینا لقمان الحکمة». (لقمان/12؛ ما به لقمان حکمت دادیم) و قالعلیه‌السلام «العقل والفهم» (حضرت موسیبن جعفرعلیه‌السلام فرمودند: حکمتی که خداوند به لقمان داد،عقل و فهم بود. کافی/1/16) حکمتی که به لقمانعلیه‌السلام داده شد، عقل و فهم بود.

روایتی از امام صادقعلیه‌السلام در بیان معنای زهد

این روایت، عجب روایتی است که امام صادقعلیه‌السلام فرمودند: زهد به زایل کردن مال نیست، بلکه به این است که معنویتی را که خدا به من داده، بالاتر از آن میلیاردهایی که به دیگران داده، بدانم. «لیس الزهد فیالدنیا باضاعة المال و لاتحریم الحلال بل الزهد فیالدنیا ان لا تکون بما فی یدک اوثق منک بما عندالله عزوجل». (کافی/5/70)

منبع: ز ملک تا ملکوت/152


١١:٠٢ - دوشنبه ١٩ فروردين ١٣٩٨    /    شماره : ٤٠٦٣٥٩    /    تعداد نمایش : ٢٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج